vrijdag 23 december 2011

Wij keken Zembla.....

Daar zit je dan, zoonlief ligt boven te slapen.
We genieten van een avondje op de bank, kijken "onze" serie flikken Maastricht.
We kiezen ervoor om er een gezellig een wijntje en een nootje bij te pakken.
Vanaf de bank kijken we naar onze mooie nieuwe gordijnen die er na bijna 2 jaar eindelijk hangen.
Om ons heen gezellige lichtjes.
En dan..... dan zappen we en komen bij een uitzending van Zembla terecht.
Ik word erdoor gepakt en blijf kijken.
Moeilijke materie, ik probeer het te begrijpen.
Beelden van rijke zakenmensen, arme/uitgemergelde mensen vullen het scherm.
Het gaat over pensioenfondsen en speculaties. (als je het zo schrijft)
Rijke zakenmensen die beleggen in verschillende dingen om zo ons pensioen te kunnen bekostigen.
En dan begrijp ik het, ze hebben speculaties in voeding van arme hele arme mensen in verre landen.
Ze beleggen in bijv mais.. En als er dan schaarste is omdat de oogst slecht is gaan de prijzen omhoog het is immers schaars. Rijke mensen uit het westen verkopen, want juist nu levert het geld op.
Daardoor hebben wij goede pensioenen.
Wat wrang en wat erg dat het over de ruggen van arme afrikanen moet.
Wat erg om te zien dat er daardoor zoveel ondervoede kindjes zijn. Ons kindje ligt boven rond en gezond te slapen, als hij honger krijgt kunnen wij hem eten geven.
Maar daar??.. Daar wordt eten afgepakt, om ons een goed pensioen te kunnen geven.
Dit kan niet, dit mag niet. Er zit een dikke brok in mijn keel, tranen staan in mijn ogen.
In wat voor wereld leven wij. Boos en verdrietig kijk ik verder... Zakenmensen komen aan het woord, ze lachen het weg dat er mensen omkomen van de honger door hun.. Welnee, zo moeten we het niet zien. Het gros van de mensen die erin speculeren wil niet reageren. Waarom?? Voelen ze aan dat wat ze doen echt niet kan??
Ik kijk naar mijn wijntje.. Het is luxe
Ik kijk naar ons huisje... Het is luxe
Mijn blik gaat naar de koelkast, eten voor de kerst is daarin opgeslagen.
Waarschijnlijk is het veel te veel...
Zo kan ik nog wel even doorgaan...
Ver weg en dichterbij dan we soms denken. Zijn er mensen die niets hebben.
Die `s morgens niet weten of ze deze dag iets te eten zullen krijgen...
Ik moet mijn tranen drogen en in stilte bid ik.
Here, komt U snel terug om Uw wereld weer te maken zoals u het bedoelt heeft.

Dan schiet er een lied door me heen.. Eens zal op de grote morgen..... WAUW!!!
Dank U Heer voor die belofte....

Eens zal op de grote morgen klinken het bazuingeschal;.
dan zal Jezus wederkomen als de Rechter van 't heelal.

Refrein:
Wie zal op de grote morgen buigen voor die majesteit
Wie zal op die grote morgen vluchten voor die heerlijkheid?

Eens zal op de grote morgen 't mensdom zwijgen eind'lijk stil:
dan zal Jezus Christus vragen: 'Wat deed u om mijnentwil?'

Eens zal op de grote morgen blank en bruin worden vereend
kleur of ras is niet belangrijk, maar Gods gunst aan ons verleend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten